Fujifilm FinePix S9500 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 62 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fujifilm FinePix S9500 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

x*****@k********* 12-01-2023

Digitale camera

Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

Gekocht in 2006 en gebruikt tot 10/2022. Toen een onherstelbaar defect. Duizenden foto's mee gemaakt. Veel in Israël. Was prima bestand tegen tegen temperaturen van vriespunt tot woestijnhitte. Geweldig veel plezier van gehad. Zeker de handmatige zoom was al een 10 waard.
Zou zo weer een nieuwe willen kopen, maar is nergens te koop.
Ton van der Heijden

J*******@U********* 01-12-2022

bevalt erg goed super mooe camera een aanrader.

Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

super mooi e camera ben er wel blij mee mooie foto,s veel mogenlijk heden jammer dat het dekseltje

van de batterijen defek is en de batterijen wand, moet opnieuw gemaakt worden.

bij kamera express in capelle gekocht maar zij kunnen het niet repareren er zijn geen onderdelen te

krijgen moet er mee naar model winkel vragen of zij het kunnen maken bij quartel in Pijnacer.

hoop dat het weer goed komt anders moet ik het zelf maken.

fijne mensen bij kamera - expres in capellen. super.

mensfort 04-02-2009
Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

Prima kamera, na 6000 goede foto's en 1000 filmpjes heb ik hier een leuke DVD van gemaakt om te laten zien (ook op youtube). Ideaal voor een goede amateur dus! Kleuren en scherpte zijn uitstekend en vooral de snelheid doet het hem. Vlug aanzetten en flitsen. Nadeel is dat ik hem gauw op manual focus laat staan, daarna zijn een aantal foto's weleens mislukt. Een goede standaard en flitser helpen veel. Jammer dat het wieltje stuk ging, wel snel vervangen.

ElineK 15-09-2008
Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

het gaat bij een fototoestel om de fotokwaliteit, en die is bij deze camera ver onder de maat.
De foto's zijn vlak, weinig kleur en zelfs bij vol zonlicht is er ruis op de foto aanwezig. De scherpte is ook niet wat ik gewend ben van een digitale camera. Het lijkt wel of alle Fuji camera's een overdaad aan ruis hebben, de s5700 loopt voorop daarmee, maar wel goede kleuren en scherpte, de s8000 heeft wat minder ruis, is scherp en heeft de goede kleuren, mooie dieptes, weinig purple fringe, maar te veel ruis net als de s9500. De s9500 heeft ook veel last van purple fringe. Conclusie: een low budget spiegelreflex is beter dan deze topklasse compact camera

ClassicarCrack 03-06-2008
Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

Zo nu maar weer eens even een zeer positieve review betreffende de Fujifilm Finepix S9500.

De camera ruim 2 jaar in bezit en deze wordt nagenoeg dagelijks professioneel gebruikt voor autofotografie, zomer, winter, af en toe in de regen en zelfs onder stoffige omstandigheden. Tot nu toe ruim 20.000 opnames gemaakt zonder problemen.

Bij mijn oude Canon digireflex moest ik vaak wisselen van objectief omdat ik 28-35 veel gebruik en 110-250 mm brandpunt, vaak stof op de sensor en een gedoe. Kocht eerst een Canon Powershot Pro 1 Hybride (opklapbaar LCD en vaste lichtsterke zoomlens) maar deze liet het tot twee keer toe afweten. Tijdens de reparatie ervan kocht ik de Fujifilm S9500 als noodcamera. Werd al snel mijn favoriet, hoefde er niet zuinig mee om te springen en het apparaat doet alles perfect!

Grootste voordelen:
Uitstekende 28 -300 mm zoomlens, goed stofdicht, handig en soepel en met normale brandpunt aanduiding - SUPER!

'Live view' met opklapbaar LCD scherm, voor mijn werk onmisbaar. Normale elektronische is goed overzichtelijk en geeft correcties (LW en witbalans) goed weer.

Uiterst stevige en robuuste body, ligt perfect in de hand. Alle compensatie en instelknoppen zijn perfect te bedienen.

Draadontspanner aansluiting, perfect

Camera gebruikt normale AA NiMh accu's perfect. (300-400 opnames per set), Heb al te vaak 'doodgevallen' accupacks meegemaakt en daar sta je dan.

Minpuntjes (waaraan ik al gewend ben): relatief klein LCD, menustructuur niet handig, geen 'dedicated' TTL flits mogelijkheid, niet geschikt voor sport of andere actiefotografie, flitser geeft te koele flits, foto's doorbladeren en bekijken gaat slecht en traag.

Het probleem dat anderen melden met het duimwieltje heb ik niet gehad tot nu toe, waarschijnlijk omdat ik meestal blader met de knop achterop de body.

Geert Dijstelbloem 23-12-2007
Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

Eindelijk na een dik jaar toch een 9500 kunnen bemachtigen voor een zeer betaalbare prijs. Eerst gespeeld met een finepix 304 en alleen al door dat toestel kreeg ik een goed gevoel bij een fuji finepix camera. De 304 aan zoonlief verkocht en een 5600 aangeschaft, Een groot verschil met de 304 maar ik miste toch nog wat. De 5600 verkocht en een 9500 aangeschaft. De lens had wat meer tele-effect wat ik beter kon gebruiken. De camera ziet er professioneel uit en men zou denken dat het een spiegelreflex is. De instellingen vind ik wel prettig en zijn redelijk snel te kiezen met 1 hand. Soms is het wat te diep weggestopt maar als je dat weet dan kan je alsnog toch snel genoeg de intsellingen maken. De lens is fijn en met de hand prima in te stellen. Snel van groothoek naar tele is geen probleem. De kleuren komen mooi over. Het is me nog niet gelukt om een scherpe foto te maken van de volle maan. Ondanks de forse camera gaat deze zuinig om met energie, een setje 2700mha batterijen is toch goed voor dik 350 foto,s zonder flits. De flits vind ik wel wat tegenvallen vooral bij portretfotografie is de kans op rode oegen groot ondanks het antie rode ogen menu. Dat probleem is opgelost met een losse flister. Door de losse flits kan men ook veel meer uitlichten en word het gebruik van de camera nog beter te benutten. Zelfs grote gebouwen zijn dan minder een probleem. Bij avondfoto,s is een statief geen overbodige luxe.

MrSoso 13-09-2007
Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

Ik liep al geruime tijd te prakkedenken over een nieuwe camera, en aangezien ik zeer goede ervaringen heb gehad met Olympus OM-1 en OM-10, besloot ik ook dit keer weer voor Olympus te kiezen, t.w. de E-500. Deze camera was net op de markt en ik moest er nog voor naar Alkmaar om er een te bemachtigen. Ik moet zeggen dat het een hele overstap is, van een analoge OM-1 naar een digitale E-500, maar daar heeft Olympus gelukkig aan gedacht en heeft een volautomatische instelling aangebracht, waarmee je vanuit de doos de al de mooiste plaatjes kunt schieten, en voor velen zal dit ook genoeg zijn, maar voor mij niet, en kan inmiddels gerust zeggen dat ik erg blij ben deze camera te hebben aangeschaft. Alle negatieve opmerkingen op deze site zijn grotendeels terug te voeren op het feit dat men het verdomd om nu eens écht die handleiding door te spitten en men maar door blijft kwakkelen door onwetendheid. Effin, ik mag mij inmiddels een goede amateurfotograaf noemen en ik kom tot nu toe helemaal niets te kort, of het nu om macrofoto's gaat of portret, landschappen of nachtopnames, deze kamera staat overal zijn mannetje mee EN voor heel wat minder geld dan de kanonnen van cannon en nikon. De flitser op deze camera werkt werkelijk bovengemiddeld en leverd elke keer weer levendige shot's af, zonder dat de schoeiplekken op iemands wang staan. Allerlei functies kunnen onder handige knoppen worden geprogrameerd, maar heb tot op de dag van vandaag daar geen behoefte toe gevoeld. Er zijn genoeg lenzen van Zuiko en Sigma te krijgen dus ook daar geen tekortkomingen.
Oftewel, ik ben er steeds meer mee in mijn nopjes.

tbve 28-05-2007
Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

Leuke camera, scherpe prijs, maar:
Onscherp aan de randen in groothoek, maar vooral in tele!
Bediening is een zak vol gemiste kansen, ik ben een Coolpix 990 gewend (toch bepaald verouderd) maar die is qua bediening op alle fronten stukken handiger.

Wat simpel beter kan:
Raw mode te diep in het menu
Review niet uit te schakelen bij continious shots (en dat is wachten!)
Delete alleen via menu menu
Keuze voor lagere resolutie wel mogelijk maar dan geen keuze in compressie

Teunis 25-05-2007
Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

Ik heb de kamera Fuji S9500 op 2-6-2007 een jaar in bezit. Ik maak elk weekend foto'van voetbal wedstrijden. Momenteel heb ik er bijna 22000 foto's meegemaakt waarvan er altijd wel wat mislukken.
Maar wat me het meest irriteerd als het donker weer is, dan is er geen een scherp allemaal zijn ze bewogen.
Voor de rest een prima kamera.
Maar als ik het geweten had dat bij donker weer er zulke foto's gemaakt werd had ik hem niet gekocht.
Dus kwaliteit foto normaal weer een 9,
bij donker weer een 1 voor de moeite.

SB-Foto 29-04-2007
Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

Sinds 1,5 jaar deze camera in bezit en ben er erg tevreden mee. Al merk ik wel dat nu ik echt fanatiek voor mijn hobby fotografeer een spiegelreflex nodig heb, ivm het inzoomen. Dit omdat ik voornamelijk voetbalwedstrijden fotografeer.

Afgelopen week ook een opzet lens (58 mm) op de S9500 gehad, was helaas niet wat ik zocht, fotografeerde rond half 7/7 uur s'avonds, maar toch waren de fotos erg bewogen. Ik fotografeer voornamelijk in de S stand, met mijn ISO op 200, mits ik naar binnen ga dan is het 400.

Het is een lekkere camera zeker voor mensen die net beginnen of niet gelijk een spiegelreflex willen kopen.

Groetje's

Elco van der Meer 24-02-2007
Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

Na bijna een jaar gefotografeerd te hebben met de Fujifilm FinePix S5600 begon ik de beperkingen van die camera te merken. Ik spreek dan over het ontbreken van de mogelijkheid externe flitsers aan te kunnen sturen, en het gebrek aan groothoekbereik. Ook instellingen waren niet erg snel te doen door het ontbreken van een command-dial.

Nadat ik de beperkingen op een rijtje heb gezet heb ik redelijk snel de S9500 aangeschaft. Voor een héél nette prijs.

Wat me direct al erg goed beviel was de grip, het gewicht, de algehele feeling. Hij voelt echt lekker aan, je bent serieus aan het fotograferen met deze camera in je hand. Het instellen gaat dankzij de command-dial lekker snel, waardoor ik de stand M(anual) heel vaak gebruik. Dit geeft de meeste betrokkenheid met het fotograferen, wat ik erg belangrijk vind.

De kwaliteit is tot en met ISO 200 zeer goed te noemen. Bij ISO 400 is er overdag ook nog genoeg kwaliteit om nette en redelijk ruisvrije platen te schieten. Let er wel op dat er dan wat meer ruisreductie optreedt waardoor de resultaten niet meer superstrak zullen zijn. Gebruik ISO 400 dus bijvoorbeeld níet voor auto's, omdat de lak dan niet meer zo strak uitkomt. In het donker is ISO 400 minder geschikt, dan treedt er wel degelijk echte ruis op.

ISO 800 is ook bruikbaar mits je flink overbelicht. En dat is nu juist níet de bedoeling van hoge iso-waarde. Je levert dan namelijk weer in op gewonnen sluitertijd. ISO 1600 is gewoon niet bruikbaar, dat is puur een reclamestand.

Gebruik van de externe flitser is echt een zaligheid. Fraai bouncen via het plafond of de muur. De interne flitser gebruik ik bijna nooit. Wel opvallend en zeker noemenswaardig: de ingebouwde flitser presteert in P, A of S-stand véél beter dan in M-stand. Dit wist ik eerst niet, waardoor een lading flitsfoto's gewoon veel te donker geworden is. Jammer, maar zo'n camera moet je echt leren kennen.

Nog even over de foto's: De negen megapixels zijn natuurlijk wel wat overdreven, maar toch lekker. Uitsneden maken is heel goed te doen met behoud van kwaliteit. Posters heb ik nog niet afgedrukt, maar dit moet binnenkort toch eens gebeuren. Ik verwacht fraaie resultaten te zien.

De foto's vallen op het eerste gezicht wel wat tegen qua kleur. Mijn ervaring met de S5600 was al dat de witbalans van Fuji niet echt lekker is in automatische stand, schakel bij voorkeur over naar de bewolkingsstand, behalve als er écht geen wolkjes aan de hemel zijn. Doe je dit niet, volgt er onherroepelijk een lelijke blauwzweem. Dit is achteraf op de PC wel te corrigeren, maar dat kost tijd. Ook belichten is een kwestie van uitvogelen. Ik gebruik nu buitenshuis het meest de average-metering in combinatie met een lichte overbelichting.

Over het algemeen ben ik dus zeer tevreden over deze Fuji, het is een volwaardige camera met zo'n beetje alle instelmogelijkheden die je als amateur of gevorderd amateurfotograaf kunt wensen. Hij biedt ontzettend veel mogelijkheden om te leren en te spelen. Spiegelreflex? waarom zou je...

zippootje 29-01-2007
Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

In eerste instantie leek dit een goede en lekker in de hand
liggende kamera...tot ik de resultaten op 100% vergroting
ging bekijken; hoog contrast of niet...bijna elke foto vertoonde een enorme purple fringing oftewel paarse randen rond boomtakken, huizen en soms zelfs mensenlijven.
diafragmeren helpt niet en ook bij de telestand is dit hinderlijk zichtbaar.
achteraf bewerken met speciale programma's is zinloos, aangezien dan de gehele kleurwaarde toon meeverandert.
kortom...miskoop van de eeuw!

Didier Salembier 30-12-2006

Momenteel heb ik dit toestel een jaar in mijn bezit en heb ik er zo'n 6000
foto's mee genomen. Het wordt dan ook zo langzamerhand tijd om mijn ervaringen
te bundelen, toch? :-)

Over het algemeen ben ik uiterst tevreden met het resultaat van dit toestel.
Jammergenoeg vergelijken velen het toestel met een spiegelreflex maar dat mag
je nu eenmaal niet doen. Spiegelreflexen zijn nu eenmaal een heel stuk duurder
en een heel stuk beter. Als je alle toestellen in de prijsklasse van de S9500
naast elkaar plaatst, kies ik ogenblikkelijk opnieuw voor deze kanjer.

Waar ben ik vooral tevreden over? Wel, de 100-en-1 handmatige
instellingsmogelijkheden zorgen er voor dat je in zowat elke situatie in staat
bent om een schitterend resultaat neer te poten. Combineer je bovendien je
toestel met een externe flitser (in mijn geval een Metz 36c2) en een omnibounce
dan heb je een krachtige setup voor al bij al zeer weinig geld.

Uiteraard zijn er ook wat nadelen aan verbonden (anders zou niemand nog een
spiegelreflex kopen). Zo is de manuele scherpstelling een regelrechte ramp...
zelfs met het vergrootglas geactiveerd slaag ik er niet in om een foto helemaal
scherp te krijgen, ik hou het dus maar bij automatische scherpstelling. Die
automatische scherpstelling werkt bovendien enorm goed. Zoals in andere reviews
te lezen valt, durft de S9500 wel eens zijn oren te laten hangen in iets
donkere situaties op grotere afstanden... iets wat ik niet aflieg maar waar ik
eigenlijk tot op heden niet zo heel veel problemen mee had omdat ik ofwel
externe lichtbronnen benut ofwel net de verlichting probeer te fotograferen.
Dit probleem zou trouwens opgelost zijn in de S9600 dus nieuwe kopers kiezen
mss beter direct daarvoor.

Een ander minpuntje zou de Command-Dial zijn. Ik kruis mijn vingers maar na
6000 foto's heb ik er nog steeds geen last van. Ik hoop echt dat het zo blijft
maar ik vrees een beetje dat ik de rest van de gebruikers toch ooit zal volgen
:-(. Opnieuw een reden om maar direct voor de S9600 te kiezen als je van plan
bent om er eentje aan te schaffen.

In deze prijsklasse presteert de S9500 verbazend goed op ISO400 > ISO1600.
Uiteraard presteren spiegelreflexen een heel stuk beter maar daar betaal je
natuurlijk wel de prijs voor. Wil je optimaal gebruik maken van je toestel,
kies dan voor een zo laag mogelijk ISO-waarde... heel wat dagfoto's kunnen
probleemloos op ISO80 gemaakt worden en ik hoef zelf maar zelden boven de
ISO200 te gaan. Vanaf ISO800 merk je inderdaad ruis op die mij wel wat stoort
maar in vergelijking met toestellen in dezelfde prijsklasse toch goed meevalt
hoor.

Nu goed, een laatste reeks tips als afsluit?
Kies ervoor om zoveel mogelijk manueel in te stellen: een snelle
point-and-shoot doe je met een goedkoper toestel, niet met dit type
fototoestel. Kies je ISO's zo laag mogelijk en je zult versteld staan van de
kleurdiepte en de fotokwaliteit. Schaf je een goede externe flits aan om te
gebruiken bij mindere lichtomstandigheden, vul die aan met een omnibounce en
leer hiermee werken want het maakt het fotograferen er zeker niet makkelijker
op. Als laatste: het grootste nadeel aan een toestel met zoveel
instelmogelijkheden is dat je makkelijk een paar honderd foto's moet nemen
onder bepaalde omstandigheden om die specifieke omstandigheden goed onder de
knie te hebben. Uitpakken en fotograferen zit er dus niet in maar ik ben er wel
heel erg van overtuigd dat je met een beetje moeite schitterende foto's kunt
nemen met dit toestel, alvast een heel stuk beter dan met andere toestellen uit
deze prijsklasse.

jeroen68 25-10-2006
Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

Ik heb het toestel nu ruim driekwart jaar en ben nog steeds zeer tevreden met
het apparaat. Kwalitatief mooie foto´s heb ik er tot nu toe mee gemaakt. Een
eenvoudige draadfontspanner van 6 euro past op de ontspanknop, waardoor ik
mooie tijdopnames van bliksems heb kunnen maken. Door de schroefdraad op de
lens kan ik ook normale UV en polarisatiefilters van 58 mm gebruiken. De lens
gaat van 28mm tot 300 mm en dat is meestal meer dan voldoende. De
afdrukvertraging is een klein nadeel, tenzij je vooraf scherpstelt, of manual
focus gebruikt. Je kunt met de ring op de lens scherpstellen, net zoals met de
2e ring inzoomen. Net zoals bij een ouderwetse camera. De zoeker is welliswaar
geen doorkijkzoeker, maar geeft wel met een kleuren LCD zoeker hetzelfde
gebruiksgemak. Een extra hulpje als je manueel scherpstelt is dat je het
centrum detail tweemaal kunt vergroten. Daarmee kun je goed zien of de foto
scherp wordt. Het LCD scherm is vrij klein en niet altijd geschikt om de
scherpte van een foto achteraf te checken. Je kunt wel inzoomen op de foto en
de details controleren, maar is kost vrij veel tijd als je een serie foto´s
wilt checken.
Al met al zeer tevreden over deze camera. Zelf nog geen pech gehad met he
functie wiel linksboven op de camera. Wel gelezen dat anderen daar relatief
vaak last van hebben. Fuji schijnt dit erg coulant te repareren.

priceless-photograph 27-09-2006
Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

Praktijkbeoordeling 6 maanden intensief gebruik.

Ik heb de S-9500 afgelopen 6 maanden intensief gebruikt voor zo'n 100
studioshoots van 2uur elk en daarnaast de nodige natuuropnames.

Grote Plus zijn de :

-dubbele externe flitseraansluitng (schoen + x)
-Vaste lens met groot zoombereik.
-Handbediende zoom met korte slag
-Prima fotokwaliteit (beter vindt je niet onder de 2000)
-Doordachte controlls en alle instellingen die je maar wensen kan.
-realtime histogram
-Grote beeldcensor

Attentie punten zijn :

- Geen optische zoeker, Maar na goed calibreren en enige gewenning kan je goed
het beeld beoordelen.
- white balance waardes niet in kelvin maar in leken aanduiding.
- Rubber vlakken gaan nu al los laten.

Minpunten

Zoals alle compacts heeft ook de S-9500 volgende minpunten :

-Diafragma niet kleiner dan 8 (11 in M stand)
-Shutterlag is zelfs in speedmode hindelijk aanwezig

Bij een beter camera denk ik minstens een een Canon D20 of verlijkbaar maar
voor die prijs heb ik 3 S-9500

Soner 21-09-2006

Heb paar dagen geleden een NIKON D50 gekocht en ik moet eerlijk zeggen dat het
niet veel uitmaakt qua kwaliteit. Natuurlijk is de D50 beter, een spiegel
reflex wint altijd qua alle opzichten, behalve de onderhoud en prijs. De S9500
maakt ook super foto's alleen meer op digitaal qwaliteit. De D50 maakt digitale
foto's net als vroeger de spiegelreflexjes. Je moet er van houden, als je meer
van nullen en éénen houd neem je de S9500.

Zeker waar voor zo'n toestel waar je geen rekening hoefd te houden met stof op
je spiegel en beeldsensor, geen gedoe met dure lenzen. Één keer kopen en verder
geen geld uitgeven, wat wil je nog meer!

Mark_1981 11-09-2006

Prima camera voor een mooie prijs. De foto's moet je echter niet op 100% crop
bekijken (duidelijke compressie aanwezig), dit is voor normaal gebruik echter
ook niet nodig. T/m 400 iso is goed bruikbaar (trouwens even voor de
duidelijkheid: ASA (de American Standards Association) bestaat al jaren niet
meer en sinds 1987 is ISO 5800 de standaard voor lichtgevoeligheid.).
Fotografeer je in RAW en JPEG op 400 iso, dan zie je pas hoe sterk de
ruisfilter is.
Het command dial is de bottleneck van de camera; deze gaat snel kapot (bij mij
ook al gebeurd). Daarnaast hebben de foto's in de randen last van lichte
onscherpte. Voor de macrofotografie gebruik ik een raynox voorzetlens met een
dioptrie van +8, hierdoor spreek je over een echte macro en niet meer over
close-up.
De vergelijking die men met een DSLR maakt is trouwens onzinnig. Een
spiegelreflex functioneerd op bijna alle fronten net ietsje beter hetgeen
vooral in lastige situaties de kans op een topplaat veel groter maakt.
Daarnaast is de beeldkwaliteit ook veel beter (niet gek aangezien de chip tig
maal groter is)(ik heb ervaring met de D50 en de EOS 350D). De beeldchip van de
S9500 heeft wat dat betreft ook een formaat die bij veel andere compactcamera's
gebruikt wordt.
Toch is het al met al een prima en gemakkelijke camera met uitgebreide
functies.

Toverdoos 20-08-2006
Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

Zeer goed toestel. Ligt goed in de hand en heeft veel instelmogelijkheden. Het
verhaal van onscherpe foto's hebben mij in eerste instantie ook zorgen gebaart.
Dit is echter ongegrond gebleken. Veel digitale foto's worden op het
beeldscherm bekeken. Nadeel daarvan is dat 9 milj. pixels zeer veel detail op
het scherm weergeven waardoor sommige foto's onscherp lijken. Daarnaast moet je
beeldscherm worden gekalibreerd om dezelfde weergave te krijgen als een
afgedrukte foto. Bovendien moet je even leren omgaan met ISO waarden, diafragma
en belichting, want per slot van rekening koop je daar deze camera voor. Dit
wil niet zeggen dat de AUTO of P stand voor mindere foto's zou zorgen.
De eerste vakantiefoto's heb ik laten afdrukken bij een fotograaf, een Nikon
voorstander. Deze merkte op dat de foto's van een zeer hoge kwaliteit waren en
een mooie neutrale kleurinstelling hadden. Een enkel nadeel was dat veel foto's
te veel contrast hadden. Ik heb nl. later zoals vermeld staat op de Fujifilm
site het contrast op hard gezet.
Ik heb nu weer alles op de standaard instellingen teruggezet en gebruik ook de
9 milj. fine instelling om teveel JPEG compressie tegen te gaan.
Voorheen had ik een Konica Minolta Dimage Z2. Prima toestel maar binnenshuis
was het toch behelpen met de lichtgevoeligheid tot ISO 400 en de kleine flitser
zonder hulplicht.
Ik heb geen digitale SLR gekocht vanwege: prijs, gesleep met lenzen en evt stof
op de CCD en beperkingen van het display.
De S9500 heeft alles in huis al kan ik dan geen lenzen groter dan 300 mm
gebruiken of GOEDE foto's met ISO waarden boven de 800 maken.
Hiervan heb ik geen spijt want dit zal ik als hobby fotograaf niet tegenkomen.
PS. Stroomverbruik is prima. Heb meer dan 500 foto's in 3 weken vakantie
gemaakt met slechts twee setjes oplaadbare battarijen 2500 mAh. Heb natuurlijk
regelmatig foto's teruggekeken en diverse gewist.
Herladen was pas thuis nodig.

Lisa8 01-08-2006
Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

Hoi, ik heb uiteindelijk voor de s9500 gekozen..
Omdat ik denk dat uit die camera uiteindelijk toch het meeste te halen valt.
Ik moet er nog wel even flink mee oefenen en de gebruiksaanwijzing doornemen,
maar wat ik nu al een beetje heb geprobeerd ziet er helemaal niet verkeerd uit.
Dat er geen beeldstabilisatie op zit lijk ik wel vooral te merken als er weinig
licht is.. Maar aangezien ik die zoom toch vooral buiten gebruik is dat niet
zo'n probleem. Ik ben tot nu toe erg tevreden!

Tiny H 14-07-2006

Sinds maart 2006 in het bezit van de Fuji S 9500 en ben daar Super blij mee,
hiervoor Minolta 505 SI Super
analoog waar ik ook tevreden mee was, maar ja digitaal is toch het toverwoord.
Na een dag fotograveren dan thuis bekijken op een groot scherm!!
De S9500 maakt prachtige foto's ontzettend veel mogelijkheden, ik ben nog
steeds aan het leren, super snelle macro's, zeer goede diafragma, belichting
kort samen gevat Een echte aanrader . Ook filmen is een prettige
bijkomstigheid.

johanus 13-07-2006

Na 2 dslr cameras van Nikon, overgestapt op digitaal. Na lang wikken en wegen
tussen een nieuwe Nikon D50 of de Fujifilm S9500, voor de laatste gekozen. Geen
moment spijt van gehad, het is een heel fijn toestel, maakt prachtige foto's
(vooral macro) en geen gedonder meer met verwisselbare objektieven. Neem de
tijd en de moeite om de handleiding goed door te spitten en je zult versteld
staan van de vele mogelijkheden die dit toestel bied. Ook hier geldt, oefening
baart kunst. Al met al een zeer tevreden gebruiker.

Oneill17 28-06-2006
Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

Sinds een paar weken ben ik na lang wikken en wegen ook een zeer tevreden
gebruiker van de S9500. Ik fotografeer al heel lang, eerst met kleinbeeldcamera
en daarna met een Minolta 7xi. Na met een eenvoudig digitale camera “gespeeld”
te hebben, kwam voor mij ook het moment van overstappen. Ik bewaar mijn
Minoltaspullen wel, wie wat Sony allemaal nog meer aan DSLR's gaat maken…

Na rondkijken in winkels en veel lezen op het Internet (o.a. alle onderstaande
verhalen heb ik goed gelezen!) heb ik de S9500 gekocht en ik ben zeer tevreden!
Ik zal wat punten opnoemen. De camera ligt goed in de hand, je hebt iets vast.
Je hebt èn een zoeker èn een LCD-scherm. Het scherm is kantelbaar waardoor ik
al veel foto's heb kunnen maken vanuit ongewone invalshoeken, zowel hoog (ik
ben 1.94mtr…) als laag. De zoomring werkt heel makkelijk. Ik ben echt heel blij
met de groothoekfunctie, die 28mm is ideaal! Maar ook de 300mm voldoet prima en
zelfs de digitale zoom is geweldig. Uiteraard mag je dan niet altijd
fantastische foto's verwachten maar het werkt wel. De macrostand vind ik ook
heel leuk, daarmee ga ik veel experimenteren. De opstarttijd is heel snel, je
kunt de camera vrijwel gelijk gebruiken. De foto's worden ook heel snel
weggeschreven. Ik heb nu een xD-kaart 1 Gb. type H, voldoet ook prima. De
mogelijk om meerdere foto's met verschillende belichtingen te maken en dan de
beste te kiezen: helemaal goed! Maar ook series van 40 foto's achter elkaar te
kunnen maken en dan de laatste vier vast te leggen, geweldig!

Het menu zal misschien wat lastig zijn maar na het doornemen van het boekje
wordt het allemaal wel duidelijk. Er kan heel veel is mijn indruk, volgens mij
meer dan op veel analoge SLR's…

Ik heb wel gelijk een UV-filter van B&W gekocht om de lens ‘te beschermen’.
Zowel de Fuji-site als het boekje melden dan dat je de dop niet meer kunt
gebruiken. Dat klopt niet! Die klemt zich netjes gewoon vast! Verder heb ik
folie gekocht om het LCD-scherm wat te beschermen tegen krasjes en zo. Vind ik
een veiliger idee. Het zicht wordt iets minder, maar dan heb je de zoeker nog
om te gebruiken. Ik heb nu folie gekocht grootte 2.0 inch, maar ook 2,2 inch
zou volgens mij moeten passen. Dan wordt het hele schermpje goed afgedekt.
Verder heb ik de MAUSB-300 gekocht van Olympus om de xD-kaarten via een
USB-aansluiting op de PC te kunnen zetten. Gaat heel makkelijk!

Soms lijkt een foto inderdaad op het scherm gelukt en op de PC niet. Is ook al
eerder hier gezegd, je vergroot de foto op de meeste PC's wel 4x t.o.v. een
standaard 10x15 kiekje… Het blijft een digitale camera en geen DSLR. Ik zie wel
dat ik met de ASLR toch iets fraaie belichte foto's zou maken, maar de DSLR
heeft veel meer andere voordelen. Die afweging maak ik dan maar!

Iedereen die hier zijn verhaal geplaatst heeft wil ik hartelijk danken! Mede
door jullie informatie ben ik tot aankoop overgegaan.

Rutger Breuker 21-06-2006

Ik ben van de S7000 overgestapt naar de S9500 omdat de S7000 een prima
fotocamera is maar te kort komt als het gaat om snelheid qua opstarttijd /
opslag van de foto / sluitertijd vertraging en gebruiksklaar voor een volgende
foto. Deze nadelen zijn er niet bij de S9500 vandaar mijn overstap. Ik ben mag
ik wel zeggen een hobbyfotograaf die net even meer wil met zijn camera dan een
gemiddelde fotograaf. Ik maak gemiddeld per reportage 400 foto's waarbij
snelheid van groot belang is. Vooral in de antibewegingsonscherpte instelling
gecombineerd met de auto iso instelling krijg ik zeer goede foto's bij het
maken foto's van bewegende onderwerpen (rolstoeldans foto's) en andere sport
foto's. Ik heb deze camera nu ongeveer 14 dagen in mijn bezit en heb er al meer
dan 1000 foto's mee gemaakt. Een absolute aanrader is om gebruik te maken van
een Extreem 3 2GB CF opslagkaartje van SanDisk. Dit komt de opslag snelheid ten
goede om daarna weer snel een volgende foto maken. Ook bied deze opslagkaart
voldoende ruimte om grote reportages te maken. Verder heb ik de portret en
natural stand al veelvuldig gebruikt en hiermee schitterende foto's gemaakt.
Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de auto iso instelling met evt. auto flits.
Deze instellingen geven mij precies het gewenste resultaat. Een PERFECTE foto.
Met de handmatige instellingen van deze camera moet ik nog leren omgaan maar al
spelende en zoekende kom ik vanzelf bij het gewenste resultaat. Van ruis bij
foto's gemaakt met 800 iso of hoger heb ik totaal geen last wanneer je maar de
juiste (auto) flitsinstelling gebruikt. Dus ik herken de problemen niet die ik
lees in andere reviews. Deze camera ligt zeer prettig en stevig in de hand en
is zeer gebruiksvriendelijk. Deze camera is een zeer goed alternatief voor de
veel duurdere digitale spiegelreflex camera's. Een nadeel van deze camera zou
kunnen zijn dat je geen lenzen kunt verwisselen maar met een optische zoom van
10,7 x heb je dat ook eigenlijk niet nodig. Ik vind dit geen probleem en maak
met deze camera zeer mooie foto's. En je ontkomt er toch niet aan om sommige
foto's na te bewerken op de computer (te donkere of te lichte foto's wanneer
je belichtingsprogramma van de camera te kort komt bij onderwerpen
veraf)

Max 10-06-2006
Geschreven voor: Fujifilm FinePix S9500 zwart

Ik heb de camera nu op twee vakanties meegenomen en ik ben er erg tevreden mee,
hoewel niet alles perfect is (maar wat is wel perfect?). De foto's zijn
schitterend van kleur, zoals gewoonlijk bij Fuji, de foto's zijn haarscherp als
ik niet te ver inzoom. Bij ver inzoomen ontstaat toch gauw wat
bewegingsonscherpte, zelfs bij korte sluitertijden. Oppassen dus bij ver
inzoomen en een statief of ander vast punt (muurtje e.d.) gebruiken. De camera
neigt wat naar overbelichting: fel verlichte objecten worden dan opgeblazen. De
camera maakt ook vrij 'harde' foto's. Ik heb deze twee punten gedeeltelijk
kunnen oplossen door het contrast op soft te zetten en de belichtingscorrectie
op - 1/3. Ik ga nog experimenteren met de sharpness op soft, omdat ik de foto's
nog iets te scherp vind (nooit verwacht dat ik dat ooit eens over een camera
zou zeggen). Er is weinig ruis tot en met 200 ISO. Bij 400 ISO zijn de foto's
nog bruikbaar, daarboven ontkom je niet aan een forse porie ruis en onscherpte.
De Fuji F10 doet dit net iets beter. Er zijn twee punten die ik niet heb kunnen
oplossen: Wanneer je sluitertijd en diafragma handmatig instelt, zie je niet in
de zoeker wat voor effect dat heeft op de foto. Dat betekent dus een serie
proeffoto's maken. Verder is mijn zoekerbeeld iets te blauw. Wanneer ik de
juiste kleurbalans via de zoeker probeer uit te zoeken, blijken mijn foto's
uiteindelijk te geel. Foto's die in de zoeker te blauw lijken, zijn in
werkelijkheid juist wel goed van kleur (op de computer en geprint). Al met al
een camera waar ik bijzonder tevreden mee ben, en die prachtige foto's maakt.
Er valt nog heel wat te experimenteren heb ik gemerkt. Positieve punten: Accu's
gaan erg lang mee. Acceptabele tonvervorming bij 28mm. Mooie kleuren. Goede
macrofuncties. Snel opstarten. Goed zoekerbeeld, ook in donker, maar iets te
blauw. Negatieve punten: Foto's erg contrastrijk en wat overdreven scherp. Ligt
iets minder goed in de hand dan de 602Z. Neigt naar lichte overbelichting. Af
en toe falende autofocus. Erg traag bij het bekijken van de foto's (5 Gb
Microdrive). Een beeldstabilisator zou toch wel wenselijk zijn.

Ger Vervoort1 07-06-2006

De S9500 is na de Fuji E550 het 2e digitale toestel wat ik bezit. Tot voor kort
fotografeerde ik nog analoog met een Canon 50 spiegelreflex. Met de Fuji S9500
heb ik een digitale middenweg gevonden tussen compact en spiegelreflex.
Een sterk punt van deze camera vind ik de zoomring. Dat werkt toch prettiger
dan een zoomknop. Het kantelbare lcd-scherm is ook zo’n sterk punt. Wel is het
jammer dat deze niet omklapbaar is, zodat het beschermd blijft als je het niet
gebruikt of dat je bij evt. zelfportret het scherm naar je toe kunt klappen.
Tip voor Fuji?
Anders dan enkele andere gebruikers ben ik niet ontevreden over de
beeldkwaliteit van de camera. De foto's zijn allesbehalve onscherp of
softfocus, dus ik kan dit punt van kritiek van meerdere mensen op deze site
niet onderschrijven. Volledigheidshalve vermeld ik hierbij dat ik op de
neutrale fabrieksstanden fotografeer. Vergeleken met foto's van andere digitale
camera's valt me op dat de kleurstelling neutraal van aard is, wat mij
persoonlijk wel aanstaat. Rood knalt minder, en ook flitsfoto's zorgen niet
voor fletse huidtinten of zwaar overbelichte partijen. Daarbij kun je de
flitssterkte binnen marges bepalen.

Vergeleken met mijn oude spiegelreflex werkt de autofocus minder snel en minder
secuur. Dat is op zich niet abnormaal. Echter, ik heb nog nooit zo vaak
meegemaakt, dat op het verkeerde onderwerp scherp werd gesteld. Hoewel ik hier
telkens op let heb ik hier meer last van dan bij vorige camera's. Daarbij kom
ik op mijn tweede punt van kritiek op het lcd-scherm. Die is aan de kleine
kant. Te vaak komt het voor dat je via het lcd-scherm een foto als goed
beoordeelt, terwijl je later op je computerscherm moet constateren dat er toch
sprake is van bewegingsonscherpte of verkeerde focus.

Nog enkele punten van kritiek:
De menustructuur; de menu's van de E550 vond ik ontzettend handig in elkaar
zitten en bijna blind te bedienen. Die van de S9500 zijn weliswaar
uitgebreider, maar soms zitten zaken wat te ver weggestopt.
Bediening; het wijzigen van bijvoorbeeld het flitsprogramma doe je d.m.v. het
met 1 hand tegelijkertijd indrukken van een knopje en het draaien aan een
wieltje. Dat is wennen, maar voor mensen met grote of pijnlijke handen lijkt
het me een lastige klus. Het wieltje om de belichtingsmethode te wijzigen is
priegelig en lastig te verstellen.

Ben ik dan ontevreden? Nee, verre van zelfs. De S9500 is een puike camera die
waar levert voor het geld. Je moet het toestel wel leren kennen. De keuze voor
belichtingsmethode bijvoorbeeld. Dat heb ik nog niet helemaal onder de knie.
Spotmeting neigt bij mij naar sterke overbelichting, de matrixmeting naar
lichte overbelichting en de meting met nadruk op het centrum naar lichte
onderbelichting. Nou is dat op zich via software allemaal bij te trekken, maar
liever heb ik het meteen goed.
Verder heb je instelbare ISO-waardes tot 1600. Ik ben het met andere mensen
eens dat je bij ISO400 nog goede opnames hebt, maar bij 800 en 1600 storende
ruis ziet. Maar lang leve de digitale techniek…met gratis te downloaden
software onderdruk je dat ook weer met een druk op de knop. Overigens is de
“ruwe” kwaliteit nog altijd beter dan bij veel, zo niet alle concurrenten in
dezelfde prijsklasse.
Kortom, een uitstekende camera met, en dat is het allerbelangrijkste, een
uitstekende beeldkwaliteit.